• Mit rig – Guitar Synth

Jamen, jamen… Guitar synth? Hvorfor?

Jo, det startede i efteråret 2013, hvor vi i bandet havde snakket om at få synthelementer med ind i vores lyd, og problemet er lidt at gode keyboardspillere, der gider spille balle, er mere sjældne end hønsetænder. Jeg havde i adskillige år også leget med tanken om at få mig et guitarsynth setup, så nu var der en undskyldning.

Jeg anskaffede mig en Roland GR-55, som er sidste skud på stammen indenfor Rolands synthguitar teknologi.

Der er sket meget siden jeg i 2005-6 stykker afprøvede en GR-20, og selvom den var sjov, var den mere sjov end anvendelig – trackingen (hvor god den er til rent faktisk at spille de toner man spiller, samt hastigheden) var ret dårlig, og lydende var meget kunstige (hvis man kan sige det er negativt, når det handler om en synth). Jeg var derfor forholdsvist skeptisk overfor denne blå rumstation, men jeg må sige at de i den grad har oppet sig – så meget at den er blevet en helt fast del af mit rig, og en vigtig del af bandets lyd.

Man skal dog være indstillet på flere ting, ifht. sådan en GR-synth;

  1. Der er ikke noget der er nemt. Det kræver arbejde, og tålmodighed, både at sætte sig ind i apparatet, og endnu vigtigere; at modificere sin teknik, så den rent faktisk er spilbar. Nu havde jeg rimeligt god og præcis teknik i forvejen, så det var ikke så stor en omvæltning, men sløsede greb, dårlig dæmpning af strenge, osv, hævner sig i DEN grad med en guitarsynth.
  2. Man skal være indstillet på enten at købe en dedikeret synth-access guitar (som Godin, Roland Ready Fender, osv), leve med den der grimme plastikvorte af en GK pickup, eller indbygge systemet i sin guitar. Jeg valgte det sidste, og selvom det er en kompliceret omgang, er det superfedt når det virker.
  3. Det kommer ALDRIG til at lyde som en rigtig violin, trompet, osv. Når det er sagt, er det fuldt ud godt nok til at jeg bruger det både live og i studiet, og det giver virkeligt noget til bandets lyd – særligt fedt når man spiller covers, som jeg gør. Det er superfedt at kunne lægge synthflader ind over akkorder, spille akustisk guitar, spiller blæser-riffs, eller Coldplays Viva La Vida med den rigtige strygerlyd.

Nå, men efter jeg var kommet over de værste vanskeligheder og læringskurven i den (bla. at redigere lyde, indstille systemet rigtigt ifht. den mindst mulige latency (meget vigtigt), og korrekt montering af pickuppen (lige så vigtigt), blev jeg ret gode venner med den, og startede selvfølgeligt med at drive bandmedlemmerne til vanvid med konstant at sige “Lige et øjeblik, jeg skal lige finde…”. De var dog heldigvis forstående for mine startvanskeligheder, og det har også betalt sig ifht. vores samlede lydbillede.

Hvad kan den så?

Den kan rent faktisk, når alt er indstillet korrekt, spille 90% af de 900+ lyde den har i sig, uden nævneværdig latency, og der er kæmpe variation i dem – alle de almindelige instrumenter man kan forestille sig, i mange versioner (vistnok 20+ klaverer, f.eks.), samt ca. 600 synthlyde med alt fra vintage synths til helt moderne arpeggiaters osv.

Den kan også modellere guitaren om til f.eks. en strat, en LP, eller en Rickenbacker. Dette bruger jeg dog ikke ret meget. Til gengæld bruger jeg meget at den kan modellere 5-6 forskellige akustiske guitarer (Gibson, Martin, Guild – sågar også banjo og sitar), 100% uden latency med Rolands COSM modelling, og de akustiske lyde er langt mere overbevisende end nogen piezo-elektrisk guitar jeg har hørt – og jeg har ejet adskillige Godin og Parkers.

Herudover kan den stemme guitaren fuldstændigt om, f.eks. til åben G, drop-d, osv, eller sætte alt flere oktaver op eller ned. Man kan også lave en 12 strenget model.

Den kan også kombinere op til to PCM lyde (synth) samtidigt med en COSM (f.eks. akustisk modelling), så man har ret store muligheder for at lave nogle fede lyde. Den bliver ret godt demonstreret på denne demo, og ja, det ER kun GR-55 der frembringer disse lyde:

(spring evt. frem til 1:16, hvis ikke du gider høre på overgearede briter.)

Du kan høre mig benytte den i mit band, Hitness, på denne demo; alt hvad der er af synthflader (Medina, A-ha, osv) og andre instrumenter end guitar, bas og trommer (clavinova på Superstition), er lavet med GR-55: